به گزارش راه شلمچه، کامیونداران همچنین از برخی تحرکات مشکوک که با تهدید و ارعاب میخواهند آنها را وادار به تعطیلی کار و اعتصاب کنند، ابراز انزجار کرده و خواستار برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با عناصر تهدیدکننده شدهاند.
یکی از رانندگان کامیون ضمن ارسال نامهای توام با درد دل و گلایه نوشت: «سلام. وقت بخیر. بنده راننده کامیون و چندین ساله از دنبالکنندگان نشریه شما هستم. بنده جهت آگاهی شما چند مورد از مشکلات اصلی رانندگان رو بیان میکنم، شما هم اگر صلاح دانستید درج کنید و به مسئولان انتقال بدین.
۱-اولین مورد بومیگرایی و عدم تخصیص بار به صورت عادلانه به همه رانندگان بومی و غیربومی، به صورتی که رانندگان غیر بومی در برخی از شهرستانها نمیتونن بارگیری بکنن و یا اگر باری بگیرن خارج از سیستم و به ضرر هم راننده و هم سیستم حملونقل و سوخت کشور هست و متأسفانه روز به روز داره گسترش پیدا میکنه.
۲-عدم پرداخت کرایه بموقع از طرف برخی صاحبان کالا و شرکتهای حمل نقل و شرکتهای بزرگ نظیر فولادیها، سیمان و امور دام. برخی از شرکتهای بزرگ بعضاً تا سه چهار ماه بعد از تخلیه، کرایه راننده را واریز نمیکنند.
۳-عدم دسترسی به لوازم یدکی کامیون که مهمترین آنها لاستیک و روغن موتور با قیمت مناسب هست. حتی با وجود گرانی بیش از ۱۲۰ درصدی بعضی از برندهای روغن متأسفانه موجود هم نیست یا بهتره بگیم احتکار شده.
۴-هزینه بالای حق بیمه تأمین اجتماعی نسبت به درآمد رانندگان و دستمزد بعد از بازنشستگی، و همچنین با توجه به اینکه در هر سفر هزینه بیمه تکمیلی از بارنامه کسر و به حساب شرکت بیمه واریز میشود ولی اکثر رانندگان نمیتونن از بیمه تکمیلی استفاده کنند یا حداقل در وسط راه به خاطر مسائل پیچیده و کاغذ بازی منصرف میشوند.
۵-در برخی مناطق برای بارگیری حداقل مبلغ ۵۰۰,۰۰۰ تومان به عوامل و نیروهای انبار به اجبار پرداخت میکنند که اقدامی غیر قانونی از سوی عوامل انبار است.
۶-عدم تخصیص سوخت به ناوگان به صورت هوشمند و سیستماتیک بر حسب پیمایش و راستی آزمایی سندهای حمل. به طوری که تعدادی از رانندگان در وسط هر ماه با کمبود گازوئیل مواجه میشوند و ناوگان زمینگیر و تعدادی هم به خاطر سهمیه زیاد سوخت، میشوند دلال گازوئیل و رو به فروش سوخت مازاد خود در شبکه قاچاق سوخت میکنند. خواهش میکنم به مسئولان انتقال بدید»
راننده دیگری هم در این زمینه نوشته است: «من راننده سنگین هستم و در ناوگان ترابری کشور فعالیت میکنم. چند وقتی هست واقعاً فشار به این قشر ما به شدت زیاد شده و هزینههای سرسامآور لوازم و کمیسیون و ناامنی جاده، جادههای خراب، مشکلات مرزی و الی ماشاءالله مشکلات دیگه.
خواهش میکنم یه مطلب مفید یا درخور این قشر کار کنید تا هم حق مطلب ادا بشه هم اینکه با توجه به خواستههای رانندگان علیالخصوص مشکل جدی سوخت گازوئیل که داریم راهی پیدا کنن تا در این شرایط حساس نه کشور نه راننده وارد حاشیه و مشکل نشن و مشکل حل بشه. الان مثلاً ۷۰۰ لیتر گازوئیل میدن در ماه که نهایت کفاف ۳ سرویس از تهران به کرمان یا شعاع هزار کیلومتری هم نمیده. مشکلات رو به ترتیب میگم خدمتتون: ۱. افزایش مبلغ واریز بیمه.۲. افزایش چند برابری قیمت لاستیک و روغن که من باب مثال سال قبل ۲۰ لیتر روغن متوسط
۱ میلیون بود الان به حدود ۲ تا ۲۲۰۰ رسیده. ۳. نبود نظارت به باربریها که رقمهای نجومی بابت ارائه بار به ما میگیرن مثلا یه کرایه تا کرمان ۱۰ میلیون از تهران باشه حدود ۳ میلیون از ما طلب میکنن و شما هزینه خورد و خوراک و استهلاک ماشین رو هم مد نظر قرار بده در ضمن خرید گازوییل لیتری ۱۵ تا ۲۰ تومن به دلیل کم بودن گازوییل هم اضافه میشه. ۴. نبود نظارت و فاجعهای به اسم عدم کنترل مرزها و ترانزیت و خواب ۱۵ روزه پای مرزها. بنده هم این انقلاب برام مهمه و کشورم و همینطور شخصیت خودم و همکارام این مطالب رو به شما میگم بلکه بگید و مردی پیدا شه یه سامانی بده».
کامیونداران ضمن مطالبه رسیدگی به این قبیل مشکلات صنفی، خواستار برخورد مراجع ذی ربط با تهدید کنندگان کامیونها شدهاند که با شرارت و تهدید، مانع از فعالیت عادی آنها شدهاند.
یادآور میشود رئیس مجلس روز یکشنبه ضمن سخنانی بر حل فوری مشکل کامیونداران تأکید کرد و از برگزاری جلسه کمیسیون عمران در همین رابطه خبر داد.
صوفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این زمینه گفت: خواسته کامیونداران به حق است چون گرانی بیمه تأمین اجتماعی و احتمال گرانی سوخت برای این عزیزان نگرانی ایجاد کرده است. طبق مأموریتی که ریاست مجلس داده کمیسیون عمران جلسه خود را میگذارد و قطعاً با حضور ارکان تصمیمگیری در حوزه حملونقل جادهای کشور این جلسه انجام خواهد شد.
رضاییکوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در تشریح نشست این کمیسیون گفت: در این نشست چالشهای اخیر صنف کامیونداران بررسی شد. بهروز رسانی الگوی پیمایش و مصرف سوخت ضرورت دارد، نمیتوان برای کامیون ۱۵ یا ۲۰ ساله همان مصرف سوخت یک کامیون ۵ ساله را لحاظ کرد.
وی افزود: مقرر شد موضوعات اصلی شامل تکمیل سامانه حمل بار، پرداخت خسارت تأخیر در بارگیری بارها و توزیع عادلانه سوخت متناسب با پیمایش و اصلاح حق بیمه رانندگان در کمیته حملونقل جادهای پیگیری شود.
در همین حال، معاون سازمان راهداری اعلام کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با طرح موضوع تخفیف حق بیمه رانندگان کامیون در هیئت دولت بتوانیم برای این رانندگان درخصوص افزایشی که در برنامه هفتم صورت گرفته است، تخفیف بگیریم. همچنین قرار شد سهمیه سوخت پایه ثابت بماند و دیگر این سهمیه کسر نشود.
مهدی خضری گفت: در سنوات گذشته، دولت یک تخفیف برای بیمه رانندگان در نظر گرفته بود که سالهاست این امتیاز به رانندگان داده شده است. امسال با توجه به افزایش 45درصدی حق بیمه رانندگان از ابتدای سال، با اعتراضاتی از سوی صنف رانندگان مواجه بودیم، از سوی دیگر متأسفانه بر اساس ماده 28 برنامه هفتم توسعه، حق بیمه رانندگان مجدداً افزایش یافت. امیدواریم در آینده نزدیک با طرح این موضوع در هیئت دولت بتوانیم به رانندگان در موضوع بیمه تخفیف ارائه دهیم.
وی افزود: سهمیه سوخت رانندگان بر اساس پیمایش است، البته سهمیه پایهای برای رانندگان داریم که برای مواقعی است که در مسیر نیستند و در حال تخلیه و بارگیری هستند. با تدابیر اندیشیدهشده، قرار است سهمیه پایه ثابت بماند و کسر نشود، بحث کاهش سهمیه سوخت رانندگان نیز مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.