آیا نمایندگان مجلس در امور مذاکرات با آمریکا نقشی دارند؟

علی خضریان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و فریدون عباسی رئیس اسبق انرژی اتمی ایران به سوال خبرنگار راه شلمچه در باره میزان نقش نمایندگان مردم در خانه ملت در موضوع مذاکرات ایران و آمریکا پاسخ دادند.

به گزارش راه شلمچه، در نشست خبری- تحلیلی بررسی فواید صنعت هسته‌ای که با حضور سیدمحمد نبویان، علی خضریان، امیرحسین ثابتی نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و همجنین فریدون عباسی رئیس اسبق انرژی اتمی ایران به میزبانی خبرگزاری دانشجو روز شنبه(17 خرداد 1404) برگزار شد، فریدون عباسی و علی خضریان به این سوال ما که به نظر می‌آید مجلس در جریان مذاکرات هسته‌ای از گذشته تا کنون حضوری اثرگزار و یا حضوری نظارتی در این امور ندارد. آیا بر اساس قانون نباید دخالت کند یا اینکه دولت اجازه دخالت و یا حضور نظارتی مجلس را اجازه نمی‌دهد را پاسخ دادند.

فریدون عباسی نماینده سابق و رئیس اسبق انرژی اتمی ایران: غیر از نمایندگان تهران اکثر آنها درگیر بخشی نگری هستند و مسایل کلان کشور را کنار می‌گذارند و علت ناترازی در انرژی این است که برخی آقایان تنها به دنبال رای‌آوری در حوزه انتخابی خود هستند، و این موضوع به مشکلات موجود در صنعت انرژی دامن می‌زند. 

وی افزود: تا موقعی که مقام معظم رهبری در باره نمایندگان که می‌گویند در امور اجرایی دخالت مکنند، عملی نشود، آنوقت می‌خواهند در باره انرژی هسته‌ای اظهار نظر کنند؟ همان بهتر که وارد نشود.

علی خضریان: بنده نافی صحبت‌های دکتر عباسی نیستم. مذاکره هم به نوعی امری اجرایی است و اعتقاد داریم نمایندگان مجلس نباید هم در امور مذاکرات هسته‌ای و هم در امور اجرایی کشور دخالت کند اما در امر نظارت مجلس هم حضور داد و هم می‌تواند نطارت را پررنگ‌تر کند. به عنوان مثال مجلس یازدهم در تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها یک اقدام کلیدی مجلس بود که در دی ماه 1399 قانون ابلاغ شد و کار عملیاتی شروع شده بود که  برگ برنده تیم مذاکره کننده ما شد.

وی ادامه دامه داد: بعدها دکتر روحانی روی این موضوع گله‌مند شده بود که انتظار داشت در آن پایانی دولتش آن شعار بدهید بروند را اجرا کند و این قانون مانع آن شد و تلاش می‌کرد تا قانون را دور بزند و بعدها حضرت آقا فرمودند این قانون، قانون خوبی است و باید دقیق اجرا شود. یعنی مجلس توانست با قانون منافع ملی کشور را بتواند آثارش را ایجاد کند و همچنان این قانون پابرچاست. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: کمیسیون امنیت ملی در دستگاه سیاست خارجی کشور ورود می‌کنند و تاکید می‌کنند ما وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شویم که شما چی گفتید و آنها چی گفتند. این به شما مربوط است ما نمی‌خواهیم بیاییم در کنار شما مذاکره کنیم ولی باید منافع ملی که در قانون اقدام راهبردی به آن اشاره شده را رعایت کنید و در نهایت پیش نویس مذاکرات به دست مجلس می‌رسد مسئله سیاست خارجی مسئله حزبی و یا گروهی نیست. 

خضریان در پایان تصریح کرد: پس از هر مذاکره‌ای نتیجه آن ظرف 24 ساعت یا 48 ساعت به دست کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رسد البته به این معنی نیست که ما گزارش را تایید کردیم بلکه گزارش‌ها را دریافت کردیم  و نظرات و دیدگاه ها و انتقادات را نسبت به نحوه مذاکرات به دوستان منتقل کردیم. 

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار