پاشنه آشیل در مردمی کردن اقتصاد

یک فعال سیاسی گفت: خروج دولت از تنظیم‌گری به تصدی گری بزرگترین چالش مردمی کردن و مشارکت مردم در اقتصاد است.


به گزارش خبرگزاری پارلمانی راه شلمچه: "حسن خجسته باقر زاده"، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ، با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، به" سال جهش تولید با مشارکت مردم"، در یادداشتی مختصر اظهار داشت: مردمی کردن اقتصاد، یعنی مشارکت و سرمایه گذاری مردم در فعالیتهای گوناگون اقتصادی در بنگاه های خصوصی، اما این مسیر همواره در ایران با مشکلی مواجه شده است، شاید برای دلایل گوناگونی چه از جهت اقتصادی با جنبه های اجتماعی مطرح می شده و طرح آن در آینده نیز دور از انتظار نیست.

وقتی اقتصاد از تصدی گری دولت خارج شود، نقش دولتها را به عنوان رگلاتور یا تنظیم گر بر رقابت صحیح در بازار و تنظیم کننده رفتار بنگاه ها متجلی خواهد شد، تا رفتارهای ضد رقابتی برخی فعالان و کنشگران بازار و ایجاد انحصار جلوگیری نماید.

از این جهت حقوق رقابت بعنوان ابزار اصلی برای پیشبرد سیاست رقابتی دولت ها در کنار ابزارهای دیگر  از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.رقابت را تنظیم‌گر باید منصفانه و متعادل نگه دارد، تا آن که فعال تر و شایسته تر است، موفق یا موفق تر باشد.

در نهایت باید تاکید داشت، دولت نه متصدی، بلکه تنظیم‌گر است، یک‌تنظیم‌گر تضاد منافع با دیگران ندارد، اما متصدی خود ذینفع است که دارای تضاد منافع با دیگر فعالان(اقتصادی)است.

 انتهای پیام//

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار