به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی از محققان و نویسندگان شیعه در جدیدترین یادداشت خود، به مقوله مهم شهادت جانگداز رسول خدا صلی الله علیه و آله پرداخت و جامعه اسلامی را به مقوله شهادت حضرت فراخواند که همگان بدانند که خاتم پیامبران به مرگ طبیعی از دنیا نرفته، بلکه حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را با زهر کین به شهادت رساندند.
بخشی از این یادداشت بدین شرح می باشد.
از آنجا که شهادت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با نصوص فراوان در روایات اهلبیت و اعترافات تاریخنگاران به حدّ تواتر رسیده، انکار آن بهمثابه انکار حقیقتی مسلّم است. و شگفت آنکه، در پارهای از مصادر روایی و تاریخی، نقش برخی از همسران آن حضرت در این فاجعه نیز آشکار گردیده است.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «إنّ رسول الله صلى الله عليه وآله قُبض مسموماً» (الکافی، ج۱، ص۴۴۷) و در روایت دیگری تصریح میفرمایند: «تُوفي رسول الله بالسم قتلاً، قتلته عائشة وحفصة» (بحار الأنوار، ج۲۲، ص۲۴۰، به نقل از تفسیر فرات کوفی).
در تفسیر قمی (ج۲، ص۳۷۶) ذیل آیهی «إِذْ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا» اشاره شده که مراد از آن دو طائفه، عائشه و حفصه بودند که در توطئهای بزرگ علیه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله دست داشتند.
علامه مجلسی رحمهالله در بحارالأنوار (ج۲۹، ص۶۳۲) نیز با نقل اقوال مختلف، شهادت آن حضرت به دست همسرانش را یادآور شده و آن را مطابق با اخبار اهلبیت دانسته است.
حتی در منابع اهلتسنن، گرچه تصریح مستقیم اندک است، اما شواهدی وجود دارد که به نوعی زمینهساز این امر است. از جمله روایتی که بخاری در صحیح (کتاب المغازی، باب مرض النبی) نقل میکند: پیامبر فرمودند: «ما زِلْتُ أَجِدُ أَلَمَ الطَّعَامِ الَّذِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ، فَهَذَا أَوَانُ انْقِطَاعِ أَبْهَرِي.» این حدیث، هرچند به سمّ خیبر نسبت داده میشود، اما با روایات اهلبیت که شهادت حضرت را به دست برخی همسران نسبت دادهاند، جمع میشود؛ زیرا آثار سم خیبر ضعیف شده بود و کار را آنان به انجام رساندند.
بدینسان، مسئلهی شهادت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله نه تنها حقیقتی تواتر یافته است، بلکه پرده از چهرهی نفاق در درون بیت آن حضرت نیز برمیدارد؛ نفاقی که قرآن کریم بارها پرده از آن برداشته و در آیات متعددی (از جمله سوره تحریم، آیات ۳ و ۴) به سرزنش شدید برخی همسران پیامبر پرداخته است.
بنابراین، کتمان این حقیقت، یا از سر بیخبری از نصوص اهلبیت است و یا به انگیزهی تطهیر چهرههایی که قرآن و تاریخ، گواه بر انحراف آنانند.
منابع درباره شهادت پیامبر صلیاللهعلیهوآله
الکافی (کلینی، ج۱، ص۴۴۷): امام صادق علیه السلام : «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قُبِضَ شَهِیداً» شهادت پیامبر بهطور قطعی
بحارالأنوار (مجلسی، ج۲۲، ص۲۴۰ به نقل از تفسیر فرات کوفی) :امام صادق علیه السلام : «قُتل رسول الله بالسّم، قتلته عائشة وحفصة» تصریح به نقش دو همسر
تفسیر قمی (ج۲، ص۳۷۶) ذیل آیه «إذ همّت طائفتان منکم…»؛ مراد عائشه و حفصهاند اشاره به توطئه دو همسر
بحارالأنوار (مجلسی، ج۲۹، ص۶۳۲) : گردآوری اقوال و تصریح بر مسمومیت و نقش همسران تأیید شهادت به دست آنان
صحیح بخاری (کتاب المغازی، باب مرض النبی): پیامبر: «ما زِلْتُ أجد ألم الطعام الذي أكلت بخيبر…» تأیید اصل شهادت با سم
الکامل فی التاریخ (ابناثیر، ج۲، ص۳۲۰): پیامبر در بستر رحلت از اثر همان سم سخن میگفت شهادت با سم مسلّم است.